Szerzői jogok

Creative Commons Licenc
Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható. De mielőtt megosztanál, felhasználnál bármit is az oldalról, kérlek, hogy egyeztess velem is.

2009. június 7., vasárnap

2. nap - Zirc, Cuha-völgye, Bakonybél (2009.05.19.)

Második nap reggelén viszonylag korán keltünk, hosszú nap állt előttünk, mára terveztünk egy nagyobb túrát.

A 9:15-ös busszal mentünk le Zircre, ott megcéloztuk azt a hamburgerest, amit előző nap felfedeztünk, és reggeliztünk egy-egy óriási hamburgert. Ha igazán jó, régifajta hamburgert akarsz enni, menj le Zircre! De ha csak arra jársz, akkor is egyél ott egyet! (Hamburger Box, Kossuth L. u. 7) :) Az a klasszikus, igazi hamburger nagy pufizsemlében, ami nincs telenyomva csalamádéval... Gyerekkorom ízei a számban. A hot-dog is olyan hatalmas volt, hogy Zsuzsi nem is bírta kézbe venni, rá kellett hajtania a fejét az asztalra, hogy beleharaphasson. Ezen nagyokat derültünk, Putyo le is videózta. :)

Gondoltuk, ha már ott vagyunk, még megnézzük, hogy nyitva van e a Reguly Antal Műemlékkönyvtár. Legnagyobb boldogságomra ezúttal sikerrel jártunk. Az apátságban bekukkantottunk a templomba is, de be nem mentünk. Megállapítottuk, hogy nagyobb gondot is fordíthatnának a templom előtti parkra, ha már annyi turista jár arra. Abszolút el van hanyagolva, se egy virág, se egy bokor.

A könyvtárba úgy lehet bejutni, hogy a szemközti titkárságra becsönget az ember. Kijött egy fiatal hölgy, beengedett minket, beszedte a belépőt, majd váratlanul idegenvezetésbe kezdett. :) Két szobából és egy folyosóból állt az egész könyvtár. Kb. 10.000 könyv található itt, egyik gyöngyörűségesebb, mint a másik. A díszterem pedig csodaszép, nem győztem ámulni azon az aprólékos famunkán, amivel díszítették a polcokat, de még a parketta is gyönyörű volt.

(Forrás:www.vendegvaro.hu)

Egy dolgot fájlaltam csak, hogy nem lehet kézbe venni, megfogdosni a könyveket. :(

11.00 óra tájt végeztünk Zircen és felkerekedtünk aznapi kirándulásunkra a Cuha-völgyében. Ez a túra a Cuha patak völgyén vezet végig, Zirctől Bakonyszentlászló felé (de persze ellenkező irányba is járható :)). Arról híres, hogy itt megy végig Magyarország egyik legszebb vasútvonala, amit fáradtságos munkával alakítottak ki sok-sok évvel ezelőtt, alagutakat fúrva és völgyhidakat emelve a Bakony sűrűjében. Manapság már nem igazán van kihasználva, de turisztikai okokból még nem szüntették meg az útvonalat. Győr és Pápa között jár itt vonat. Tulajdonképpen Putyó ezt szerette volna látni, ezért kapta ezt az utazást a születésnapjára.

Elég sokáig mentünk kifele Zircről, majd még tovább mentünk a patak mellett tűző napon, mire végre bejutottunk az erdőbe és kezdetét vette az igazi szépséges túra.

Ezzel a kedves sofőrrel útközben találkoztunk. :)
Az út több ponton keresztezi a patakot, de híd talán összesen csak 2-3 volt. Az első gázlót még viszonylag könnyen vettük, ott voltak farönkök keresztbe fektetve a vízen, de a második már nem volt egyszerű. A fiúk persze ripsz-ropsz átlépdeltek a köveken, de mi csajok nem voltunk ilyen bátrak. Én levettem a cipőmet, úgy próbáltam keresztül jutni, de még így is elég körülményesen. Putyó jót mulatott rajtam, el akarta kérni a nyakamból a fényképezőgépet, hogy megörökítse a bénázásomat, de annyira koncentráltam, hogy el ne essek, hogy a gép helyett a táskámat nyomtam a kezébe. Úgyhogy erről nem készült kép. :)

Csak mutatóba egy-két gázló és átkelés (jó lett volna mindet lefotózni) :

Az út végig sík terepen megy, sehol nem volt meredekebb lejtő, vagy emelkedő.

Egyik gázló izgalmasabb volt, mint a másik, de egyre könnyebben vettük az akadályokat. A végefelé már volt, hogy segíteni sem kellett. :) A porva-cseszneki vasútállomásnál van egy nagyobb turista-pihenő több paddal és tűzrakó helyekkel, itt meg is álltunk szusszanni egyet.

Ekkor már az út nagy része mögöttünk volt, 7-8 km-t megtettünk. Idáig egy emberrel sem találkoztunk. Kb. 2 km-rel később már szembejött velünk egy nyugdíjasklub. Mai napig rejtély számunkra, hogy ők hogyan keltek át a gázlókon. :) Az út utolsó 3 kilométere egy tanösvény, tele táblákkal és egy erdei iskolát is találtunk. Közel Vinyéhez már iskolásokkal és tanárokkal is találkoztunk, akik éppen egy Bakonyi Betyár vetélkedőn vettek részt. Vinyénél már úgy döntöttünk, nem megyünk tovább Bakonyszentlászlóra. Eredetileg is csak eddig terveztük a túrát, de felmerült lehetőségként, hogy esetleg még picit tovább megyünk. Túl 13 kilométeren és majdnem ugyanennyi gázlón, úgy döntöttünk, hogy megpihenünk. Vinyén tulajdonképpen semmi sincsen, csak egy vagy két turistaház, egy csárda (ami hétfő-kedden pont zárva) és egy büfé, ami valószínűleg pont a gyerekek miatt volt most nyitva. Itt letelepedtünk és elfröccsözgettünk a vonat indulásáig. Eléggé éhesek voltunk, de kaját nem lehetett kapni a büfében, így vágyakozva néztük ahogy a tanárok zsíros kenyérrel kínálják a gyerekeket. Reménykedtem, hogy talán mi is eszükbe jutunk. Sőt, a végén már szugeráltam őket. :) Miután kihirdették a verseny eredményeit, buszra szálltak és elmentek, ott hagyva pár szelet kenyeret, amit a büfé tulajdonosa fel is ajánlott nekünk. Tudtam én, hogy a végén jut nekünk is. :)

Délután 6-kor jött a kis piros vonat, és kezdetét vette rövidke utazásunk ezen a híres-neves, szépséges úton. Putyó nagyon boldog volt, hogy láthatja, és még egyszer megköszönte az ajándékot. :) Én meg boldog voltam, hogy ő boldog. :) Tulajdonképpen mindenki boldog volt. Tényleg szép volt, csak rövid. :)

Zircen a busz indulásáig vásároltunk még némi szeszt estére, majd visszamentünk Bakonybélbe. Már várt minket a vacsora, amit előző nap rendeltünk: két darab két személyes csülöktál. Hát egy darabig hallani sem akarom a csülök szót. De azt hiszem egyikünk sem. Fergetegesen finom volt, nagyon bezabáltunk belőle, aztán majd' szétdurrantunk.
Vacsora után felszerelkeztünk borral, sörrel, és felkerekedtünk a Szent kúthoz. Az odavezető ösvényhez érve csalódottan tapasztaltuk, hogy nem világítanak az útmenti lámpák, vaksötétben kéne botorkálni. Inunkba szállt a bátorság (persze csak a lányoknak) és végül visszafordultunk. Putyó megállapította, hogy érdekes módon odafele megugattak minket a kutyák, visszafelé nem. Mintha csak figyelmeztettek volna, hogy ne menjünk oda. :)
Mivel a panzióba nem volt még kedvünk visszamenni, Putyó kitalálta, hogy menjünk a Faluházhoz, ott van egy pár asztal székkel, meg padok, üldögéljünk ki oda. Így hát ott bandáztunk sokáig, suttogva beszélgettünk, nevetgéltünk. Este 10 után már alszik Bakonybél, csend van, sehol senki, néha egy autó keresztülhajt a falun, vagy egy-két kutya kergetőzik keresztül a téren.
Egyébként az egész falu nagyon rendezett, ápolt, takaros. Itt a Faluháznál is vadiúj, minőségi fabútorok voltak kihelyezve, és egyik sem volt leláncolva, csavarozva. Itt nem lopják el.
Egyszercsak azon kaptuk magunkat, hogy már elég késő van, így visszamentünk a szállásra és a mi szobánkban iszogattunk tovább, amíg arra nem eszméltünk, hogy már hajnali 2 óra van. Ezután már nyugovóra tértünk, kissé mámoros állapotban.